Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011

Οκτώ τρόποι για πιο ποιοτική χρήση των social media το 2011

Του Steve McKee

Λίγα χρόνια πριν είχα γράψει ένα άρθρο, στο οποίο παρουσίαζα δώδεκα αποφάσεις που θα έπρεπε να πάρουν οι διαφημιστές για τη νέα χρονιά. Δεδομένης της εποχής, και της καταλληλότητας του θέματος, σκέφτηκα ότι ίσως ήρθε η ώρα για μια νέα σειρά αποφάσεων για τη νέα χρονιά που εστιάζουν τώρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media).

Ακολουθούν οκτώ αποφάσεις στις οποίες κατέληξα με τη βοήθεια μερικών φίλων που προέρχονται από το χώρο των social media. Εστιάζουν περισσότερο σε ζητήματα επαγγελματικού παρά προσωπικού χαρακτήρα, αλλά αν το “παπούτσι” σας ταιριάζει και για τις προσωπικές περιστάσεις, μη διστάσετε να το φορέσετε και εκεί. Μερικές από αυτές είναι πράγματα που πρέπει να αρχίσουμε να κάνουμε. Άλλες αφορούν πράγματα που πρέπει να σταματήσουμε να κάνουμε. Μερικές είναι αποφάσεις που πρέπει να πάρω για τον εαυτό μου. Άλλες εύχομαι να τις υιοθετούσαν όλοι. Δείτε αν συμφωνείτε.

Θα είμαι πρωτότυπος. Η λογοκλοπή ήταν πάντα αδίκημα, αλλά το Διαδίκτυο έχει κάνει πολύ πιο εύκολη τη διάπραξή του. Η ευκολία και η ταχύτητα με την οποία μπορούμε να μοιραστούμε πράγματα μέσω των κοινωνικών μέσων το καθιστά ακόμη πιο δελεαστικό. Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι δεν υπέκλεπταν ένα ολόκληρο άρθρο, στήλη ή έκθεση (αν και έχω δει να το κάνουν, ακόμα και σε μένα), διστάζουν πολύ λιγότερο στο να αντιγράψουν μία δημοσίευση του Facebook ή του Twitter. Oχρήστης @MWCemily λέει ότι αν σας αρέσει αυτό που είπαν άλλοι άνθρωποι, δώστε τους την αμοιβή τους που τους αξίζει επειδή το είπαν πρώτοι. Έχει δίκιο.

Δεν θα αυτοματοποιώ τίποτα. Μην auto-ακολουθείτε. Μην auto-DM. Μην auto-tweet. Μην κάνετε τίποτε που ψαλιδίζει τον ούτως ή άλλως όχι και τόσο προσωπικό χαρακτήρα των κοινωνικών μέσων. Όπως λέει ο @BartCleveland, «δώστε στα κοινωνικά μέσα την ίδια προσοχή που θα δίνατε σε μια ζωντανή συζήτηση μεταξύ των φίλων και συναδέλφων. Μια συνομιλία ζωντανεύει όταν οι άνθρωποι ακούν και συμμετέχουν στο προκείμενο θέμα». Κανείς δεν θέλει να είναι αποδέκτης μηνυμάτων που δημιουργούνται αυτόματα. Άρα γιατί θεωρούμε ότι είναι καλό να τα στέλνουμε;

Θα μειώσω αυτούς που ακολουθώ. Αυτό αναφέρθηκε αρκετές φορές στην άτυπη δημοσκόπηση μου σε φίλους.  Ο @Stephfierman αναμένει μια οπισθοχώρηση στα social media, καθώς οι χρήστες μειώνουν συνεχώς τις αναζητήσεις για "περισσότερους" και συνειδητοποιούν "αυτό που γνωρίζουμε εξαρχής- ότι η αξία προέρχεται από τις πραγματικές σχέσεις και ότι με τα πρόσωπα στο διαδίκτυο τα οποία μετά βίας γνωρίζετε και ποτέ δεν μιλάτε δεν έχετε σχέση.

"Σε αυτή τη βάση, μην φοβάστε να μειώσετε τον κατάλογο των ατόμων που ακολουθείτε. Ομοίως, η @SusanHartPR αποφάσισε να επικεντρώνεται περισσότερο στην "ποιότητα και όχι στην ποσότητα," και ο @lesmckeown λέει ότι θα "επικεντρωθεί στο περιεχόμενο και όχι στους αριθμούς" Ο χρήστης @Deniseleeyohn ίσως το θέτει πιο περιεκτικά από όλους: Φερθείτε στους «φίλους» σαν να ναι φίλοι.

Θα αναμιχτώ. Η ειδική στις δημόσεις σχέσεις @AbbieF λέει ότι θα συνεχίσει να τονίζει στους πελάτες της τη σημασία των social media ως σημαντικών εργαλείων στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής επικοινωνίας. Και σωστά θα κάνει. Τα social media δεν αποτελούν ούτε μανία ούτε πλευρικά φώτα. Το επόμενο έτος, θα πρέπει όλοι να αναζητήσουμε περισσότερους τρόπους για να ενσωματώσουμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα μεγαλόπνοα σχέδια μάρκετινγκ. Πολλά καλά πράγματα μπορούν να προέλθουν από τη διερεύνηση των δεσμών μεταξύ offline και online media, συμπεριλαμβανομένων των social media. Αν σέβεστε κάθε εργαλείο και το χρησιμοποιείτε κατάλληλα στο συνολικό μίγμα μάρκετινγκ, τότε θα είστε πολύ πιο ικανοποιημένοι. Και οι οπαδοί σας το ίδιο.

Δεν θα είμαι ένας ναρκισσιστής. Θυμάστε το συναίσθημα που νιώθατε κάποτε όταν ακούγατε αυτές τις δύο μαγικές λέξεις: "Έχετε μήνυμα"; Η σκέψη ότι κάποιος μπήκε στον κόπο να σας θυμηθεί ήταν τόσο συναρπαστική, ακόμα κι αν τελικά επρόκειτο για μια απλή ειδοποίηση από τον ISP σας. Σε όλους μας αρέσει να τραβάμε την προσοχή, αλλά το ψάρεμα δεν είναι ποτέ καλή ιδέα. Οι άνθρωποι που βάζουν ασταμάτητα posts και tweets για τον εαυτό τους δεν διαφέρουν από όσους μιλούς για τον εαυτό τους face to face -είναι όλοι τους ενοχλητικοί.

Οι επιχειρήσεις μπορεί να είναι τα χειρότερα παραδείγματα, καθώς βλέπουν τα social media, ως άλλη μια πλατφόρμα όπου μπορούν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Αυτό είναι τόσο κακή ιδέα τόσο εντός όσο και εκτός διαδικτύου. Εκτιμώ την ειλικρίνεια της @girlmeetsgeek, η οποία έχει θέσει ως στόχο να  "πάψει να νοιάζεται για την αναγνώριση και να εστιάζει στο να κάνει σωστά τη δουλειά της." Αμήν, αδελφή.

Δεν θα συμπεριφέρομαι σαν άξεστος. Το να «κρυφοκοιτάς» μέσα από μια οθόνη υπολογιστή μπορεί να παρομοιαστεί με το να κάθεσαι πίσω από ένα καθρέφτη διπλής όψεως σε μια ομάδα εστίασης, καθώς σε προκαλεί να βγάλεις συμπεράσματα ή να κάνεις σαρδόνια σχόλια για ανθρώπους που ποτέ δεν θα έκανες αν τους έβλεπες πρόσωπο με πρόσωπο. Το να συμπεριφέρεσαι σαν χωριάτης δεν είναι ποτέ καλή ιδέα, και το δίκτυο πολλαπλασιάζει τις άξεστες συμπεριφορές. Το ίδιο ισχύει και για την ασέβεια. Κάνε post ή γράψε στο tweeter μόνο ό,τι θα έλεγες σε κάποιον αυτοπροσώπως σε μια ευγενική επιχείρηση. Εάν δεν μπορείτε να το κάνετε αυτό, βάλτε «φερμουάρ».

Θα συνεχίσω να εξερευνώ. Αυτό μπορεί να μοιάζει προφανές για τους βετεράνους των social media, αλλά όλοι έχουμε τα όρια μας. Εσείς, όπως κι εγώ, μπορεί να έχετε βολευτεί με μερικά μόνο εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης, ωστόσο πρέπει με αποφασιστικότητα να συνεχίσουμε να αυξάνουμε –όπως ο χρήστης @ckburgess το θέτει- «τα ίχνη μας στην κοινωνική δικτύωση». Ο χρήστης @ginidietrich ενθαρρύνει τους άλλους να «ανοίξουν τους ορίζοντες τους και να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες», αντί να τις απωθούν αντανακλαστικά, ενώ ο @JustInTheSouth πιστεύει πως περισσότερο θα πρέπει να ακούμε (listen), παρά να κάνουμε tweet και να επικοινωνούμε με αυτούς που σκέφτονται διαφορετικά.

Δεν θα γράψω «LOL» ή «ROTFL», δεν θα παραχωρήσω TMI ή θα πω OMG ή JK. Το γνωρίζω πως ακρωνύμια σαν αυτά χρησιμοποιούνται για εξοικονόμηση χώρου και χαρακτήρων, αλλά το κλισέ είναι κλισέ. Και στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τα κλισέ κουράζουν εύκολα. Πείτε κάτι πρωτότυπο.

Εύχομαι ευτυχισμένο το νέος έτος. TTYL (talk to you later)  ;-)

Ο Steve McKee είναι πρόεδρος της McKee Wallwork Cleveland και συγγραφέας του βιβλίου When Growth Stalls: How It Happens, Why You΄re Stuck, and What to Do About It. Θα τον βρείτε στο Twitter και στο LinkedIn

ΠΗΓΗ:   http://www.capital.gr/businessweek/articles.asp?id=1109822

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου